Vertrouwen is de basis van elke financiële overeenkomst. Als klant van een label van CA CF NL – IB Krediet – mag u erop vertrouwen dat uw lening past bij uw persoonlijke situatie, bestedingsdoel en behoefte. Omgekeerd vertrouwen wij erop dat u de juiste informatie en documenten aan ons geeft, zodat wij uw lening in orde kunnen maken. Helaas maken sommige mensen misbruik van dit vertrouwen door fraude te plegen. CA CF NL en het bijbehorende label IB Krediet vinden fraude onacceptabel en hanteren daarom een duidelijk en streng fraudebeleid.
Wat verstaan we onder fraude?
Met fraude bedoelen wij ‘Het doelbewust (proberen te) benadelen van IB Krediet in het (financieel) voordeel van de fraudeur of een derde persoon’. Een paar voorbeelden:
- Er worden valse/vervalste documenten bij IB Krediet aangeleverd, zoals loonstroken of bankafschriften.
- Er wordt bewust informatie achtergehouden.
Wat doen wij tegen fraude?
Om fraude te voorkomen, screenen wij onze klanten, medewerkers, intermediairs en andere bedrijven waar wij zaken mee doen. Als wij vermoeden dat iemand fraude pleegt, stellen wij een onderzoek in. Hierbij maken wij gebruik van de gedragsregels die hiervoor gelden. Blijkt uit het onderzoek dat er fraude is gepleegd? Dan hanteren wij een streng fraudebeleid, oftewel: zero tolerance. Bij elke bewuste overtreding nemen wij gepaste maatregelen:
- Wij eisen de reeds uitbetaalde/lopende lening op.
- Wij verhalen de onderzoekskosten op de fraudeur.
- Wij registreren de persoonsgegevens in relevante registers (het incidentenregister/interbancaire waarschuwingssystemen). Bekijk hier hoe wij met uw privacy omgaan.
- Wij doen aangifte bij de politie.
Fraude melden
Wilt u fraude melden? Stuur een mail naar fs@ca-cf.nl.
Wilt u fraude melden maar liever anoniem blijven? Maak dan gebruik van onze Klokkenluidersregeling.
Met een actief fraudebeleid beschermen wij u en onszelf tegen de schadelijke gevolgen van fraude.